Залучення сім'ї в процес освіти в ранньому дитинстві

Ще років 10-20 тому спостерігалась тенденція, коли батьки майже свідомо перекладали функцію виховання і підготовки своїх дітей на дитячий садок. З точки зору сучасної педагогіки це не є вірним шляхом, а завдання ДНЗ – не замінити батьків на певний час (в буквальному сенсі – з 8:00 до 18:00), а залучити їх до навчального процесу.

Період адаптації

З народження і до певного віку дитина перебуває у тісному колі родини, в першу чергу – батька і матері. На цьому етапі саме на них покладається завдання виховання малюка, розвитку його психофізіологічних навичок. Очевидно, що все це відбувається з огляду на власні погляди і переконання. Проте, є кілька чинників, які роблять цей процес недостатнім для забезпечення повноцінного розвитку:

  • По-перше, якісний рівень підготовки самих батьків часто буває недостатнім для адекватної роботи з дитиною і вимог сучасного суспільства;
  • По-друге, малюк в перспективі стане членом великого суспільства і якби його родина не старалась його до цього підготувати, практичного досвіду від спілкування з однолітками і досвідченими педагогами це не замінить;
  • По-третє, батькові чи матері (дивлячись хто перебуває у декретній відпустці) доводиться вирішувати питання власного працевлаштування. Це автоматично означає їх відсутність поряд з дитиною протягом певного часу.

Відтак, рано чи пізно батьки та діти постануть перед необхідністю відвідування садочка, але потрібно розуміти, що адаптуватися у новому колективі буває складно. Процес цей може тривати від кількох днів до 2-3 місяців, залежно від наступних чинників:

  • Вік малюка. Згідно статистики, більш спокійно звикання до зміни оточення протікає у 3-4 роки. Дитина на цьому етапі вже має певний рівень соціально -психологічного досвіду;
  • Здоров’я. Постійна захворюваність малечі у період відвідування дитсадків – явище нормальне, адже проходить формування так званого колективного імунітету. Чим частіше відбувається розрив у спілкуванні з колективом, тим складніше йде адаптація;
  • Психологічні особливості. Залежно від особливостей характеру, дитина може пристосуватись до нових для себе умов протягом кількох днів, або ж вередувати чи замикатись у собі 1-3 місяці;
  • Досвід. Легше адаптація проходить у малечі, яка до садочка має більш багатий досвід спілкування з оточенням, наприклад, в колі великої родини.
Залучення сім'ї в процес освіти в ранньому дитинстві

Комунікація “садок-родина”

Однією з найбільш складних, проте необхідних задач педагога є створення умов, за яких взаємодія батьків у процесі освіти дитини буде максимально ефективною. Ситуацію ускладняється тим, що з однієї сторони є вихователь, адміністрація ДНЗ, які діють з огляду на затверджені методики, а з іншого – батьки, які мають власні етико-соціальні погляди, вподобання і педагогічний рівень.

При цьому до завдань педагогічного складу входить:

  • Доскональне вивчення дітей і їхніх родин;
  • Спонукання батьків до активної участі в роботі дитячого садочка;
  • Вивчення шляхом спілкування і спостереження за досвідом виховання малюків у їхніх родинах;
  • Формування у батьків необхідного досвіду і навичок у сфері дошкільної освіти і психології.

Дуже важливо, щоб підходи ДНЗ і родини у виховному процесі максимально співпадали. Відтак забезпечуватиметься нерозривний процес, а малюк знаходитиметься у своєрідному “узгодженому” освітньому просторі і вдома, і в садочку. Щоб цього досягти, чи принаймні контролювати, вже батьки повинні йти на наступні кроки:

  • Спостерігати за поведінкою малечі, змінами настрою, самопочуття;
  • Вчити дитину елементарних навичок самообслуговування;
  • Формувати чітке розуміння того, що можна, а що – ні;
  • Постійно цікавитися у вихователів рівнем адаптації дитини (як вона грається, спілкується з однолітками);
  • Повідомляти викладачів про вподобання, звички, особливості здоров’я малечі;
  • Тримати постійний і тісний контакт з усім педагогічним складом групи.

Обидві сторони виховного процесу повинні підходити до цього процесу з усією відповідальністю і бажанням. Тоді такі ознаки емоційного комфорту малюка в садочку, як бажання його відвідувати, комунікабельність, активність, пізнавальна діяльність, рухливість, відсутність проблем з режимом дня стануть реальністю.